Kontera Kft. - A hallás jelentősége a közlekedésben.

Hírek

A hallás jelentősége a közlekedésben

2012-06-13

A mai rohanó világunkban a közlekedés és a vele kapcsolatos problémakör jelentős helyet foglal el. Mind a gyalogosok, mind pedig a járművel közlekedők - a kerékpárosoktól az autósokig - számos nehézséggel szembesülnek közlekedés közben. Ezek között kis jelentős momentum, még a jól hallók számára is, az egyre nagyobb mértéket öltő környezeti zaj zavaró hatása közben a megfelelő és helyes reakció kiválasztása az érintettek részéről. Nagyon jól tudjuk, hogy ebben a ma már igen erős zajban milyen nehéz észlelni a közeledő járműveket. Nagyon nehéz megbecsülni a sebességüket, a távolságukat, és még nehezebb felfogni azok jelzéseit, egyszóval a lehetséges veszélyhelyzet felmérését.

 

A jól halló közlekedő egyaránt veszélybe kerülhet akkor is, ha gyalogos, de akkor talán még inkább, ha maga is járművet vezet. Ez utóbbi esetben ugyanis motoros járművének is van saját zajszintje, amely mellett csak akkor halljuk meg az egyéb hangokat vagy zajokat, ha azok szintje a fülünknek fontos frekvenciák jó néhányában meghaladja az állandóan hallott hangok zajszintjét.
 

 

A hallás és a közlekedés

 


A fizikából ismert, hogy a hangerő a távolság négyzetével arányosan csökken, így még jobban érthető, hogy a másik járművet gyakran - ha nem a legtöbb alkalommal - csak olyan közelről halljuk meg, és a cselekvésre csak nagyon kevés időnk marad. Az észlelési időt nem javítja jelentősen az sem, ha az autó ablaka nyitva van, hiszen mindannyian tudjuk, hogy ilyenkor - a sebességtől függően - a gumik sivítása és a kocsiszekrény által szaggatott áramlás hangja milyen erős lehet. Persze sok esetben a csukott ablak sem feltétlen előny, hiszen az útitársak beszélgetése is lehet zajszintfokozó a figyelemmegosztás negatív hatása mellett. Feltétlenül említést érdemel még - amit nagyon sokan sokszor tapasztalhattunk -, hogy ama szokványos autóban történő zenehallgatás felér egy zajinzultussal.

A sűrű nagyvárosi forgalom pedig egyre elviselhetetlenebb zajt okoz. Ha tudjuk az, hogy a normál sűrűségű társalgó beszéd körülbelül 60-65 decibel erősségű, akkor nem egyszerű elképzelni - ha magunk nem tapasztaltuk -, hogy mit jelent a közeledő jármű zaja. Az a zaj, ami normál esetben személyautó esetében 80 decibel körüli, s amelynél sokkal erősebb és zavaróbbak az autóbuszok és teherszállítók, vagy éppen a nem kifogástalan műszaki állapotú és elöregedett járművek. Városi útkereszteződésekben olykor nagy káosz alakulhat ki.

Ráadásként pedig még ott vannak a megkülönböztetett jelzéssel közlekedő járművek: a mentők, a tűzoltók és a rendőrség. Sajnos a legtöbb esetben ők azok, akik azt hiszik, hogy jól hallhatók és láthatók, hogy a használt jelzéseik mindenki számára elegendőek ahhoz, hogy megjelenésükkor az összes közlekedő pontosan tudja, hogy mi a dolga. Biztosak abban, hogy mindenki csak az ő útjukat biztosítja, mindekitől elvárhatják a teendők és az előnyadás szabályainak abszolút ismeretét és biztosítását.

Ez bizony egyáltalán nincs így!

Hiszen például forgalmas városi útkereszteződésekben, vagy az éppen zöldre váltó és ráadásul kanyarodást biztosító közlekedési lámpák esetében lehet nagy a káosz. Nem véletlen, hogy forgalmasabb napokon és napszakokban gyakran magunk is láthatunk, de a médiákban nemritkán értesülünk a megkülönböztetett járművek baleseteiről.

Amit nem árt tudni mindkét jármű utasainak: a gépkocsiban ülő jól halló vezető a sziréna hangját csak hozzávetőleg 60-70 méterről hallja meg. És abban a pillanatban még nem tudja, hogy milyen irányból szól. Amíg ez kiderül és a forgalom miatt hirtelen megtorpanni nem lehet, jelentősen csökken a reagáláshoz szükséges idő.

Figyeljünk hát! Figyeljünk ezen esetekben olyan készültségi fokon, mintha minden diszponált sarkon kifordulni készülne egy ilyen jármű. De kérjük, hogy figyeljenek a megkülönböztetett járművekben ülők és vezetőjük is.

Természetesen minden vezetési pillanatban óvatosnak kell lenni.

Országúton sem könnyebb, ahol például csak akkor látjuk meg az előzni kívánó járművet, ha a tükörbe pillantunk, hallani viszont csak néhány másodperccel a közvetlen közelünkbe kerülése előtt.

Szintén fontos járművünk megfelelő műszaki állapota is, hiszen az ilyen jellegű problémák jelentős része a jármű hangjának felerősödésével jár, ami fokozza a zavaró zajszintet. Láthatjuk tehát, hogy a jó hallású embereknek sem egyszerű a közlekedésben való részvétel, képzeljük el hát, hogy mennyire sok gondjuk lehet a nagyothallóknak és a hallókészülék viselőknek.

Akciós ajánlat

Mágneses bögrével az egészségért

 A pohárban...

Hírek
Óvjuk fülünk egészségét a hidegben

Óvjuk fülünk egészségét a hidegben

2012-11-29

Télen a hideg, szeles időjárás megnöveli a fülbetegségek kialakulásának kockázatát. A... Tovább olvasom

Újdonságok
Deutérium mentes víz kapható!

Deutérium mentes víz kapható!

2012-07-18

Mától kapható a Kontera Kft. üzleteiben deutérium mentes és szivárvány víz!   Tovább olvasom

Önnek gyakran fáj a füle?

Még soha nem fájt a fülem, nem tudom milyen az.
Inkább gyermekként volt gyakori a fülfájás, ma már nem jellemző.
Nekem sajnos a huzatra érzékeny a fülem. Ezért nyáron jellemzően gyakran fáj.
Ha víz megy a fülembe akkor szokott fájdalom jelentkezni. Ezért igyekszem füldugót használni.
Más betegségből, pl. megfázásból fakadóan szokott fájni a fülem.

Utolsó kérdés

Hogyan és milyen időközönként kell tisztítani a hallókészüléket? A válasz itt olvasható

Utolsó bejegyzés

A FülDoki speciális belső műszaki és különleges külogy a fülkürtön át a légnyomás különbség helyreálljon. A nyomés kiegyenlí... Tovább

Utolsó fórum hozzászólás

Deutériumos víz
"A DDW gátolja a karcinogén 7,12-dimetilbenz-[a]-antracén által az állatokban indukált, a... Tovább